Навчально-методичні матеріали

Поклади дієслова у банку!




 з природознавства 
у 3 класі на тему:
"Сонце — найпотужніше джерело енергії"

Мета: навчати учнів характеризувати Сонце як невичерпне  і найголовніше джерело енергії на Землі; формувати уявлення про роль Сонця в житті на планеті, перетворення енергії Сонця в інші види енергії; розвивати творчу активність, уяву, мислення, фантазію учнів; виховувати пізнавальний інтерес, прагнення бути здоровим і сильним, піклуватися про планету.

Обладнання: мультимедійна презентація, пісня до уроку, картки з тестовими завданнями, картки для роботи в парах.

Тип уроку: комбінований
Хід уроку

I.                  Організаційний момент
Урок природознавства розпочинаймо
Й дружно всі пообіцяймо
На уроці бути уважними.
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно й плідно працювати,
Нові знання здобувати.

ІІ.  Хвилинка спостережень
1.     Яке сьогодні число? Місяць?
      2. Яка температура повітря?
      3.  Що можна сказати про стан неба?
      4. Чи є сьогодні вітер?
5.     Чи були сьогодні опади?Які?
6.     Які зміни в природі відбулися?
(Заповнення календаря природи)
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
Тести
IV. Актуалізація опорних знань

— Що таке енергія?

— Назвіть джерела енергії. На які групи їх розподіляють?

— Розкажіть про значення енергії в побуті та у виробництві.

— За допомогою якого джерела енергії працюють праска, телевізор? (Електрика)

— Звідки ви берете енергію для гри?
V.               Повідомлення теми і мети уроку
1.Відгадування загадки
Золоте воно, яскраве
Променисте і ласкаве.
Є у день, вночі – нема,
А без нього скрізь пітьма.
Є воно -  все зеленіє,
все росте цвіте, рясніє,
Листя й віти підніма.
Як загляне у віконце,
Всі радіють,  бо це ж  (Сонце)
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про Сонце як невичерпне і найпотужніше  джерело енергії.
IV. Вивчення нового матеріалу
1.      Інтерактивна вправа «Асоціативна павутинка»
Які асоціації викликає у вас слово «Сонце»
Учні називають, вчитель записує
— Пригадайте! Що ви знаєте про Сонце?
Завдяки Сонцю: рухаються хмари, ідуть дощі, утворюється вітер, з’являється веселка, змінюється температура
— Яке значення Сонця для життя на Землі?
2.Розповідь вчителя
Люди з давніх-давен звикли шанувати Сонце і ставитися до нього з повагою і любов’ю. І недарма, бо без його енергії завмерло б життя на Землі.
Сонце - найближча до нас зоря,  величезне розпечене космічне тіло кулястої форми. Із Землі воно нам видається маленьким. Але насправді Сонце таке гігантське, що наша планета порівняно з ним виглядає крихітною. Відстань між Землею й Сонцем також дуже велика. Тому ми не помічаємо його справжнього розміру. Температура на Сонці надзвичайно висока. Воно світиться, як усі розпечені тіла, виділяючи велику кількість енергії.
Сонце є джерелом життя для всього земного. Воно випаровує воду з океанів, морів, з земної поверхні. Воно перетворює цю вологу в водяні краплі, утворюючи хмари і тумани, а потім змушує її знову падати на Землю у вигляді дощу, снігу, роси або інею. Сонячна енергія є джерелом руху повітря і руху води в океанах. Сонце, наче велика опалювальна система, перерозподіляє тепло по земній поверхні.
         Сонячне світло, потрапляючи на рослини, впливає на їх ріст і розвиток; потрапляючи на ґрунт нагріває його, даючи тим самим життєву силу насінню рослин.
         А хіба могли б обійтися без Сонця люди і тварини? Звичайно, ні. Рослини поглинають сонячну енергію і виробляють з неї поживні речовини. Тварини і люди живляться рослинами й отримують енергію від рослин.
        Ми їмо фрукти, топимо піч дровами, насолоджуємося ароматом квітів. Але все це росте на Землі завдяки Сонцю. Частинка сонячної енергії зберігається і в самих рослинах. Це ж можна сказати і про вугілля та нафту, котрі називаються паливними корисними копалинами. Вони також виникли завдяки Сонцю в результаті перетворення рослин.
         Отже, і рослини, і тварини, і ми з вами отримуємо енергію від Сонця.
         Сонце -  основне джерело енергії на Землі. Без Сонця не було б життя на Землі.
                Науковці підрахували, що година сонячного світла ясної днини містить більше енергії, ніж весь світ споживає за рік. Якщо зловити соту її частину – про енергетичну проблему людство забуде.
3.Робота з підручником(с. 63–65)
Давайте пригадаємо, як утворилися торф та камяне вугілля (у підручнику)
—  Як люди навчилися збирати сонячне проміння?
Розповідь про сонячні батареї
Сонячні батареї вперше застосовували для роботи космічних станцій понад 40 років тому. Сьогодні ці батареї міцно увійшли в побут як джерело екологічно чистої й безкоштовної енергії.  Чим більше сонячних днів у році має місцевість, тим більше енергії вона отримує. Уся територія України придатна для вироблення тепла із сонячної енергії. Найбільше сонячного тепла отримують Крим та південь нашої країни, де часто небо чисте від хмар. Восени 2010 року почала роботу перша сонячна електростанція України.
         На сонячних електростанціях уловлюють промені спеціальні дзеркала, які можуть бути розташовані на величезній площі, що дорівнює 70 футбольним полям.
         Сонячні електростанції не забруднюють довкілля.
Учені зараз міркують над тим, як накопичувати сонячну енергію для використання в нічний час та дощові дні.
— Пригадайте, до якого джерела відносять сонячну енергію.(у підручнику)
— Розгляньте малюнки 48 і 49 на с. 64 та розкажіть, що на них зображено.
Слайд (Білий ведмідь) Я показала вам це фото недаремно. Що це означає дізнайтесь в рубриці для допитливих
— Про що ви дізналися в рубриці «Для допитливих»?
 Фізкультхвилинка
4.Робота в парах
Завітаємо на:
— Острів загадок
      Що горить без полум'я, що сходить без насіння
      На Сонечко я схожий
          І Сонечко люблю
         До Сонця повертаю
         Голівоньку свою
Слухання пісні «Вийди, вийди сонечко»

— Поміркуйте і розкажіть! Чому люди здавна лагідно звертаються до Сонця «сонечко ясне» та складають про нього вірші, пісні й казки? Наведіть приклади.
5.Бесіда
Чим ще корисне сонце?
Сонце дає рослинам світло тепло, завдяки якому вони ростуть і розвиваються. Людям сонце дає світло, тепло, енергію, а також корисний вітамін Д. Недарма, в народі кажуть: куди не заглядає Сонце, туди заглядає лікар.
V.Закріплення знань, умінь і навичок
1.Робота у зошитах з друкованою основою
2.Робота в групах
Складіть за поданим початком продовження казки. Розкажіть, що трапилося на Землі після того, як злий чарівник вкрав сонечко.
– Привіт, друже! – радісно вигукнув Горобчик, метнувшись назустріч Сонечку, яке щойно прокинулось і вже почало зігрівати своїми пестливими промінчиками ранкове повітря.
  Цілий день бавилися вони в небі, а коли прийшов час відпочивати, то, побажавши один одному солодких снів, повернулися до своїх домівок.
– Ледь дочекався, коли настане темрява! – вигукнув лихий чарівник Кландельстин, – Як мені набридло вже це світло, спасу від нього немає.
   Кландельстин мешкав за містом у старому замку, що височів на величезному пагорбі. Він ніколи не виходив надвір удень, адже сонячне проміння дуже погано впливало на його здоров’я.
– Все, не можу більше ховатися від цього золотавого та пекучого сяйва, хочу, щоб на землі завжди панувала темрява! – гримнув чарівник, прошепотівши якесь заклинання.
– Друже, де ти? – прокинувшись, вигукнув здивований горобчик, – Уже час світанку настав, чому ти не сходиш?
2. Гра «Знайди пару»

VІ. Підбиття підсумків. Рефлексія

— Прочитайте висновки на с. 65.
Висновки

- Без енергії Сонця життя на Землі не існувало б.

- Сонце — найближча до нас зоря.

- Сонце — постійне й невичерпне джерело енергії.

Я приготувала для вас квітку Сонця – соняшник. Ви можете взяти її собі і спробувати відповісти на запитання до вивченої теми.

Оцінювання

VІІ . Домашнє завдання

С. 63–65. Намалювати малюнок «Я вранці Сонце радо зустрічаю»

Додатки
Робота в групах
Встановіть відповідність між назвою пристрою ( засобу), що працює на сонячній енергії,   та його зображенням.
А Зарядний пристрій до телефону, що працює на сонячній енергії.
Б Швидкісний сонячний електромобіль. 
В Світильник на сонячній батареї
Г Калькулятор на сонячній батареї
Ґ Сонячна батарея на даху будинку
Д Спосіб приготування їжі
Е Сонячна електростанція.
А
Б
В
Г
Ґ
Д
Е








                                                                                                            
                               (Підібрати картинки)
Тести для перевірки домашнього завдання
Виконай тестові завдання
1.Енергія це –
1.      Рух повітря
2.     Здатність будь-якого тіла виконувати роботу
3.     Рух транспорту
2. Джерела енергії поділяються на:
    1. Відновлювальні і не відновлювальні
    2. Теплі і холодні
    3. Горючі і негорючі
3. Вітер, Сонце, Рухома вода відносяться до:
    1. Невідновлювальних джерел енергії
    2. Відновлювальних джерел енергії
    3. Холодних джерел
4. Природний газ, кам’яне вугілля, нафта відносяться до:
    1. Невідновлювальних джерел енергії
    2. Відновлювальних джерел енергії
    3. Холодних джерел
5. Люди отримують енергію із:
1.      Річок
2.      Їжі
3.     Корисних копалин
6. Вибери прилад, який працює завдяки енергії.
      1. Степлер
       2. Комп’ютер
       3. Ручка для письма
Гра «Знайди пару»
Зєднайте частини речення!

Сонце – величезна розпечена                           Землі

Воно в багато разів більше від                               маленьким

Із Землі Сонце здається нам дуже                              куля

Це тому, що Сонце знаходиться дуже                   світло і тепло

Сонячні промені несуть на Землю                           далеко

Тягнеться до Сонця                                                 усе живе

Немає коментарів: